← wróć do słowniczka

User Experience (UX)

UX (User Experience) to termin pochodzący z dziedziny projektowania i dotyczy tworzenia interaktywnych produktów, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, oprogramowanie czy urządzenia. W UX zwraca się szczególną uwagę na wrażenia, odczucia i reakcje użytkowników w trakcie korzystania z danego produktu. Celem projektowania uwzględniającego UX jest zapewnienie użytkownikom jak najlepszej jakości doświadczenia, które będzie satysfakcjonujące, użyteczne i intuicyjne.

Obszar User Experience tworzy kilka kluczowych elementów:

Badanie użytkowników: w celu zrozumienia potrzeb, oczekiwań i celów użytkowników przeprowadza się badania, takie jak wywiady, obserwacje czy testy użyteczności. Dzięki nim projektanci lepiej dopasowują produkt do oczekiwań swoich użytkowników i podejmują bardziej świadome decyzje na etapie planowania, projektowania i rozwoju produktu.

Projektowanie informacji: projektanci UX starają się zoptymalizować sposób prezentacji informacji, aby były one jak najbardziej zrozumiałe i maksymalnie łatwe do przyswojenia dla odbiorców. W tym celu wykorzystuje się różne techniki, takie jak organizacja treści, hierarchia informacji, etykiety czy ikony.

UX writing: dotyczy treści tworzonych z myślą o poprawie doświadczenia użytkownika. Głównym celem tekstów powinno być skłonienie odbiorcy do wykonania określonej czynności, a żeby tak się stało, przekaz musi być precyzyjny i jasny oraz zawsze dostosowany do kontekstu – przede wszystkim celu danej treści. W zgodzie z zasadami UX powinny powstawać wszystkie treści, z jakimi ma styczność użytkownik, m.in. nagłówki, opisy, instrukcje, komunikaty o błędach czy call to action. UX writing może również korzystnie wpłynąć na tone of voice marki, jeśli spójny sposób wyrażania zostanie zachowany w całej komunikacji. Dzięki temu doświadczenie użytkowników będzie spójne we wszystkich kanałach komunikacji, a indywidualny głos marki będzie szybciej zapadał w pamięć.

Nawigacja i struktura: projektanci UX tworzą struktury, które ułatwiają użytkownikom poruszanie się po produkcie. Dobra nawigacja i odpowiednio zorganizowane sekcje pomagają użytkownikom szybko odnaleźć to, czego potrzebują, oraz uniknąć frustracji związanej z trudnościami w odnalezieniu się w aplikacji czy na stronie internetowej.

Interakcja i responsywność: podczas procesu UX powstają również interakcje, takie jak przyciski, formularze, animacje i efekty, które wpływają na sposób, w jaki użytkownicy korzystają z produktu. Dobrze zaprojektowane interakcje powinny być płynne, intuicyjne i responsywne, aby użytkownicy mieli poczucie kontroli i satysfakcji. Spójne i łatwe w użytkowaniu 

Wygląd i estetyka: chociaż UX skupia się głównie na użyteczności i funkcjonalności, estetyka odgrywa również ważną rolę. Projektanci dbają o to, aby produkt był atrakcyjny wizualnie i miał spójny styl, co może wpływać na odczucia użytkowników i ich zadowolenie z korzystania z produktu.

Testowanie i iteracja: proces UX obejmuje również testowanie produktu na grupie docelowej użytkowników i gromadzenie ich opinii. Na podstawie tych informacji projektanci mogą wprowadzać poprawki, dostosowywać projekt i ulepszać go, aby zmaksymalizować pozytywne doświadczenia użytkownika oraz uniknąć kosztów związanych z wprowadzeniem na rynek nie w pełni dostosowanego produktu lub usługi.

Projektowanie z zachowaniem zasad UX jest niezwykle istotne dla współczesnych produktów, ponieważ rozwiązania przyjazne dla użytkownika przekładają się wyższe współczynniki konwersji oraz większą retencję klientów. Pozytywne doświadczenia użytkowników nie tylko sprawiają, że klienci prawdopodobnie będą nadal korzystać z produktu, ale także polecą go innym użytkownikom. Odbiorcy korzystający z produktu zaprojektowanego w zgodzie z zasadami UX są bardziej skłonni do wykonania pożądanej czynności (takiej jak dokonanie zakupu), ponieważ cały proces jest łatwy i przyjemny.

Ważne jest regularne przeprowadzanie badań UX, by być na bieżąco z potrzebami i celami użytkowników. Badania UX dają również szansę na szybszą identyfikację problemów w produkcie na wczesnym etapie, dzięki czemu szybciej znajdujemy właściwe rozwiązania i unikamy zbędnych kosztów generowanych przez nietrafione pomysły.

Pamiętaj, że tworząc produkt lub usługę, w centrum zainteresowania powinieneś stawiać jego użytkownika. To jego potrzeby i cele powinny wpływać na decyzje projektowe. Estetyka rozwiązania jest istotna, jednak nie stanowi ona głównego celu strategii UX. Podczas całego  procesu projektowania patrz na użytkownika i wykorzystuj jego opinie do identyfikowania obszarów wymagających poprawy i udoskonalania przed launchem produktu czy usługi.

Słowniczek Digital Heart

Darmowa konsultacja z naszym specjalistą
  • Dowiedz się, jak działamy
  • Odkryj możliwości rozwoju swojego biznesu
  • Poznaj nowe sposoby dotarcia do Twoich klientów