Zapewne ile firm, tyle pomysłów na Black Friday, ale skąd wiedzieć, że opracowana kampania przełoży się na biznesowy sukces? Podczas współprac widzieliśmy już Black Friday w niejednym wydaniu – zarówno takim, które pozwoliło firmie rozwinąć skrzydła, jak i takim, kiedy zbyt skomplikowana akcja nie wypaliła. Zobacz, które z marketingowych działań przyniosły naszym klientom najwięcej korzyści i w tym roku u siebie postaw na sprawdzone rozwiązania!

Black Friday zaczyna się dużo wcześniej (i nie trwa jeden dzień)

Mimo że w skrócie mówimy o Black Friday, to obecnie coraz rzadziej mamy do czynienia z promocjami tylko na jeden piątek w roku. Nawet jeśli zdecydujesz się na zniżki czy super ofertę tylko w sławny czarny piątek – do sukcesu potrzeba o wiele więcej wcześniejszych działań. Przede wszystkim, zanim ruszysz z promocją, zadbaj o poszerzenie i rozgrzanie swojej bazy leadów. Dzięki kampanii lead generation lepiej poznasz preferencje, potrzeby i zachowania swoich odbiorców, a w efekcie – stworzysz bardziej precyzyjną i dopasowaną akcję na Black Friday. Poza tym, regularny kontakt z potencjalnymi klientami pozwoli Ci wzmocnić świadomość marki na rynku i zminimalizować efekt “zapomnienia”. Dzięki temu zwiększy się  zaufanie odbiorców do marki (im lepiej znamy, tym chętniej korzystamy) i utrzymasz ich zainteresowanie zbliżającymi się okazjami.

Jakie modele kampanii możesz wykorzystać na Black Friday?

Myśląc o największej promocyjnej akcji roku, masz do wyboru naprawdę różnorodne modele kampanii, które mogą skutecznie przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć sprzedaż. Poznaj zalety sposobów najchętniej wykorzystywanych przez naszych klientów:

  • Black Friday – jeden dzień zniżek: Klasyczny model, w którym promocje i rabaty są oferowane tylko przez jeden dzień, najczęściej w ostatni piątek listopada. To skoncentrowane wydarzenie skupia uwagę klientów i zachęca ich do szybkich zakupów.
  • Black Week: Ta strategia rozciąga promocje na cały tydzień, od poniedziałku do piątku, dzięki czemu klienci mają więcej czasu na zastanowienie się nad zakupami, a firmy stwarzają atmosferę nieustannych okazji. 
  • Black Weekend/Cyber Monday: To z kolei podobne modele, tylko wydłużające akcję na czas po czarnym piątku – np. na cały weekend lub nawet do poniedziałku, znanego w branży zakupowej jako Cyber Monday. 
  • Early Birds: W tym modelu przedsiębiorstwa oferują wyjątkowe zniżki dla pierwszych klientów, którzy dokonają zakupów w określonym przedziale czasowym (przed Black Friday). Takie podejście zachęca do natychmiastowego działania i premiuje najbardziej lojalnych klientów.
  • Wcześniejsza/Specjalna oferta VIP: Możesz stworzyć również ekskluzywne oferty dla swoich lojalnych klientów, członków programu lojalnościowego lub subskrybentów newslettera. Dzięki temu dasz im poczucie wyróżnienia i zmotywujesz do skorzystania z ofert na Black Friday.
  • Afterparty: Niektóre firmy przedłużają Black Friday o kolejny dzień lub weekend, oferując dodatkowe promocje – często niższe niż w Black Week/Black Friday. Mimo wszystko pozwala to na zatrzymanie uwagi klientów i utrzymanie wzrostu sprzedaży także po oficjalnym zakończeniu Black Friday.

Oczywiście wiele z tych modeli nie wyklucza się nawzajem, więc możesz złożyć z nich idealny plan kampanii dla Twojej firmy – np. wyjątkowe zniżki na cały Black Weekend, ale poprzedzone dodatkowymi korzyściami w akcji Early Birds dla czytelników Twojego newslettera i zakończone dogrywką dla spóźnialskich, którzy przegapili koniec (dzięki temu pozbędziesz się stanów magazynowych zalegających resztek)

Okazji jest wiele – co będzie Twoją?

Inny aspekt, dzięki któremu kampanie naszych klientów zaowocowały sukcesami, to odpowiednia komunikacja skupiona wokół największego, unikalnego benefitu. Co może być taką osią Black Friday w Twojej firmie?

  • Wprowadzenie nowego produktu do sprzedaży, dzięki czemu dasz coś wyjątkowego lojalnym klientom oraz zainteresujesz nowych odbiorców.
  • Największe zniżki w skali roku – komunikowane jako jedyna taka okazja w 2023 (tylko pamiętaj, żeby obiecywać to, co możesz dowieźć).
  • Różne kategorie produktów na promocji w różne dni, by podtrzymać zainteresowanie akcją przez cały czas jej trwania,
  • Personalizowany quiz/test, który pozwoli odbiorcom poznać lepiej Twoje usługi/produkty i indywidualnie dopasować do nich tę o największych korzyściach (personalizacja to doskonały sposób na zbudowanie lepszej więzi z klientami!).
  • Gratis do zakupu – zaoferuj coś, co można dostać tylko przy zakupie w czasie kampanii, np. ekspercki e-book czy próbkę nowego produktu.
  • Limitowana oferta – stwórz pakiet dostępny tylko podczas Black szaleństwa może to być wyjątkowy zestaw bestsellerów ze zniżką lub bonusem, mix produktów i usług, który nie jest dostępny standardowo w ofercie itd.

Efekty i co sprawiło, że się pojawiły?

Zajrzyjmy trochę do danych i zobaczmy, jak te modele i strategie zadziałały podczas black fridayowych akcji u naszych klientów!

Może być trochę zaskoczeń! Na przykład, nie zawsze dłuższa kampania oznacza większe zyski. U jednego z klientów sprzedających usługę w modelu subskrypcyjnym przychód z tygodniowej akcji Black Week w 2022 r. był porównywalny do weekendowej akcji Black Week w 2021 r.: 1,03 mln vs. 1,05 mln.

Dla nieprzekonanych do e-mail marketingu też mamy dowód! Wskaźniki otwieralności i klikalności maili z okresu Black Friday pokazują, że odbiorcy są w tym czasie bardziej zainteresowani informacjami od firmy niż w innych okresach: OR: ~33%; CTR: ~8%.

Dużo o Black Friday możemy się nauczyć od firm prowadzących sprzedaż sezonową. Dla nich szczyt kampanii reklamowych wypada w innym okresie niż klasyczny Czarny Piątek, ale budowanie oczekiwania na produkty jest bliźniaczy.

Nasz klient z ecommerce z branży ogrodniczej swoją największą akcję sezonu ma w maju, gdzie dzięki dobrze rozgrzanej bazie e-mail oraz działającym lejkom reklamowym osiąga przebicie miesięcznej sprzedaży w szczycie sezonu o 30%.

W sumie tylko podczas kampanii na Black Friday zarobiliśmy dla naszych klientów ponad 9 milionów PLN, więc zdecydowanie widać, że w tego typu kampaniach sezonowych drzemie duży marketingowy potencjał. O ile podejdziemy do nich strategicznie!

To jak opracować skuteczną kampanię na Black Friday?

Kluczem do sukcesu podczas tego okresu jest zastosowanie odpowiednich taktyk, takich jak poprzedzające akcję działania lead generation, przeprowadzenie kampanii wielokanałowo oraz ustalenie jasnego i intuicyjnego dla klientów modelu zniżek. Przyjrzyjmy się każdemu z tych aspektów w szczegółach. 

Kampanię lead generation możesz rozpoczynać już 2 miesiące przed wydarzeniem. Rozbudowywanie listy potencjalnych klientów w tym czasie umożliwi Ci skuteczne dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, którzy będą gotowi na wyjątkowe okazje podczas Black Friday. Zastanów się, jaką wartość możesz przekazać potencjalnym klientom, by zainteresowali się Twoją marką, zanim zaczniesz grać zniżkami.

Drugi filar sukcesu podczas Black Friday to kampania wielokanałowa, obejmująca adsy, social media, maile i dedykowany landing page. Dzięki różnorodności kanałów komunikacji  dotrzesz do różnych grup klientów, zwiększając tym samym szanse na skuteczne przyciągnięcie uwagi. Reklamy na platformach społecznościowych i płatne ogłoszenia pomogą Ci zwiększyć zasięg, podczas gdy za pomocą e-maili dostarczysz spersonalizowane oferty do potencjalnych klientów i tym samym zwiększysz ich zainteresowanie i zaangażowanie. Z kolei przygotowanie odrębnej strony landing page pozwoli Ci jasno opisać i podkreślić korzyści wyjątkowej oferty na Black Friday, a klienci będą wprost prowadzeni do akcji, jaką chcesz, by podczas tej kampanii podjęli. Dzięki analizie ruchu na landing page’u możesz też wyciągnąć cenne wnioski na przyszłość, badając zainteresowanie tego typu akcjami i zachowania Twoich klientów.

Ostatnim, ale niemniej ważnym elementem skutecznej kampanii na Black Friday jest prosty i intuicyjny mechanizm zniżek lub innych ofert specjalnych. Jasno określona wartość rabatów z perspektywy klienta skłania do podejmowania szybszych i bardziej świadomych decyzji zakupowych. Klienci docenią przejrzystość Twojej oferty, dzięki czemu unikniesz dezorientacji i zachęcisz ich do szybszego skorzystania z promocji.

Wszystkie te strategie w połączeniu mogą doprowadzić do osiągnięcia znakomitych wyników podczas Black Friday. Kampanie prowadzone z wyprzedzeniem pozwalają zbudować świadomość marki, zwiększyć zainteresowanie i zyskać lojalność klientów. Wykorzystanie różnorodnych kanałów komunikacji przekłada się na większy zasięg i szanse na dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców. Wreszcie, transparentne i atrakcyjne oferty zachęcają klientów do aktywnego uczestnictwa w wydarzeniu, przyczyniając się do sukcesu firmy i satysfakcji klientów podczas Black Friday.