Obecnie chyba nikt już nie ma wątpliwości, że marketing to jeden z obszarów, które istotnie mogą zaważyć na sukcesie lub porażce biznesu. Odpowiednio zaplanowane i prowadzone działania marketingowe mają potencjał zwiększenia widoczności marki, dotarcia do nowych klientów i oczywiście generowania większych dochodów. Początkowo wielu przedsiębiorców próbuje samodzielnie ogarnąć marketing, rezygnując w ten sposób z dodatkowych kosztów w firmie. Jednak jeśli myślisz o rozwoju biznesu na większą skalę, prędzej czy później staniesz przed decyzją o zleceniu części zadań.
Współpraca z agencją czy z freelancerem?
Być może przekonałeś się już do zlecenia części marketingowo-sprzedażowych obowiązków, ale uważasz, że wystarczy freelancer-specjalista, nie potrzeba od razu całej agencji. Kiedy warto iść we współpracę z wolnym strzelcem, a kiedy zatrudnić agencję?
Wszystko zależy tak naprawdę od skali Twoich działań. Jeśli prowadzisz małą firmę i budżet masz odpowiednio mniejszy, na pewno tańszą opcją jest freelancer. Jednak musisz mieć świadomość, że ciężko znaleźć osobę, która będzie umiała napisać skuteczny tekst, przygotować estetyczną grafikę, zoptymalizować kampanię… i jeszcze będzie świetna w każdym z tych obszarów! O strategicznym podejściu do działań marketingowych nie wspominając.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku współpracy z agencją. Wtedy nad marketingiem Twojej firmy pracuje zespół specjalistów dobranych według kompetencji: copywriter, grafik, analityk, specjalista od reklam Google/Facebook i menadżer czuwający nad realizacją strategicznych celów biznesu. Dzięki temu wszystkie obszary marketingu marki rozwijają się pod okiem profesjonalistów w swoich dziedzinach, a Ty masz do dyspozycji wsparcie zespołu – tylko bez konieczności tworzenia nowego działu w firmie. Wadą tego wyboru jest oczywiście wyższa cena. Chyba, że patrzysz przez pryzmat wygenerowanych zysków, wtedy zwrot z inwestycji w specjalistów może być dużo większy.
Cena agencji marketingowej vs. stawki freelancerów
Przejdźmy więc do konkretów! Z jakimi kosztami musisz się liczyć, jeśli chcesz zlecić komuś działania marketingowe dla swojej firmy?
Wycena współpracy w obszarze marketingu zależy od zakresu zadań, jakie chcesz zlecić. Obecnie – w 2023 roku – specjaliści freelancerzy rozliczają się na kilka sposobów. Pierwszą z opcji jest stawka godzinowa – wtedy płacisz za czas, jaki ekspert spędza nad Twoim projektem. Koszt roboczogodziny będzie się w tym przypadku różnił od obszaru specjalizacji, np. godzina pracy copywritera to 30-50 zł, specjalista od reklam weźmie 120-140 zł, natomiast osoba od marketing automation nawet ok. 200 zł na godzinę (wszystkie stawki są podane w wartości netto). Dodatkowo musisz wziąć pod uwagę, że godzinowe rozliczenie może być nieproporcjonalne do zwrotu: specjalistom o mniejszych kompetencjach działania zajmują więcej czasu niż specjalistom z górnej półki, którzy pomimo wyższej stawki, ten sam zakres wykonają szybciej i sprawniej.
Innym sposobem rozliczenia są opłaty za projekt. Niektórzy freelancerzy preferują ustalanie cen na podstawie całego projektu, a nie godzin pracy. W takim przypadku ustalana jest jedna cena za wykonanie określonych działań (np. pakietu grafik/tekstów) lub projektu (np. układ całej strony www albo miesięczna moderacja kanałów na social mediach). Te ceny będą się oczywiście różnić w zależności od złożoności projektu i zakresu pracy.
Jeśli chcesz zatrudnić takiego specjalistę in-house – na pełny etat, musisz liczyć się ze zdecydowanie wyższymi kosztami. Według raportu płacowego Devire 2023 specjaliści w digital marketingu dostają miesięczne pensje brutto w zakresie:
- specjalista ds. marketing automation: 10-13 tys. zł,
- specjalista ds. contentu: 9-12 tys. zł,
- specjalista ds. performance marketingu: 10-15 tys. zł,
- grafik: 9-12 tys. zł,
- menadżer ds. social media: 10-14 tys. zł,
- UX Designer: 9-12 tys. zł.
- head działu digital: 15-22 tys.
Trzecią opcją jest skorzystanie z umiejętności specjalistów zatrudnionych w agencji marketingowej. W takim przypadku najczęściej spotkasz się z rozliczeniem projektowym – zwłaszcza jeśli decydujesz się na kompleksowy zakres usług. Na przykład u nas, w Digital Heart koszty obsługi projektów ustalamy na podstawie zakresu zadań, jakie oddajesz w ręce naszych specjalistów i poziomu odpowiedzialności, jaki na nas delegujesz.
I tak na przykład, jeśli zlecasz nam jeden obszar jak reklamy czy obsługę social mediów, możesz spodziewać się zryczałtowanej stawki agencji, która będzie się wahać od 3 do 7 tysięcy złotych netto w zależności od zakresu zadań, które nam oddelegujesz. Im więcej obszarów i im większe masz oczekiwania co do rezultatów, a co za tym idzie, większym budżetem na kampanię dysponujesz, tym większymi zasobami należy to obsłużyć.
Razem z Twoimi potrzebami rośnie wielkość zespołu i potrzeba wsparcia z naszej strony. Gdy w grę wchodzi obsługa obszarów takich jak kilka kont reklamowych z wysokim budżetem (100 000 zł+), kilka kanałów na mediach społecznościowych, tworzenie contentu do bloga, organizacja kampanii promocyjnych (albo webinarowych itp.), generowanie leadów marketingowo-sprzedażowych, automatyzacje i newslettery, działania analityczne, a do tego designer i copywriter do bieżącej pracy – taka współpraca będzie Cię kosztować od 25 do nawet 80 tys. zł netto miesięcznie.
Pamiętaj, że bez względu na to, kogo wybierzesz do współpracy, musisz uwzględnić dodatkowe koszty marketingowe takie jak budżet reklamowy, narzędzia analityczne, narzędzia do automatyzacji marketingu (np. e-mail marketingu, powiadomień push, czy sms), narzędzia do obsługi webinarów lub innych działań tego typu oraz koszty budowy stron internetowych pod kampanie reklamowe (landing page).
Kiedy opłaca się współpracować z agencją marketingową?
Decyzja o współpracy z agencją marketingową lub freelancerem zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości finansowych Twojej firmy. Na pewno przed ostatecznym wyborem musisz wziąć pod uwagę takie aspekty jak: skala Twoich projektów, dostępny budżet, zasoby specjalistycznej wiedzy w firmie i poziom elastyczności.
W jakich sytuacjach to współpraca z agencją marketingową będzie bardziej opłacalna? Z naszego doświadczenia dzieje się tak w 3 głównych przypadkach.
- Skomplikowane projekty: Jeśli potrzebujesz złożonej strategii marketingowej, która obejmie różne kanały i dziedziny, agencja marketingowa zapewni Ci kompleksowe wsparcie. Dzięki zespołowi specjalistów o różnych umiejętnościach, agencje są w stanie dostarczyć szeroki zakres usług i skoordynować działania na wielu frontach.
- Wymagające kampanie reklamowe: Jeżeli planujesz prowadzić dużą kampanię reklamową, w agencji marketingowej znajdziesz partnera z niezbędnymi narzędziami i doświadczeniem w zakresie mediów, analizy danych oraz optymalizacji kampanii. Dzięki temu zwykle utrzymasz lepszą kontrolę nad budżetem reklamowym oraz będziesz mieć pewność, że ktoś na bieżąco monitoruje, optymalizuje i raportuje wyniki kampanii.
- Brak wewnętrznego zespołu marketingowego: Jeśli Twoja firma nie posiada wewnętrznego zespołu marketingu, agencja marketingowa spełni rolę strategicznego partnera z niezbędną wiedzą i umiejętnościami. Dzięki takiej współpracy będziesz mieć pewność, że Twoje projekty są prowadzone przez ekspertów, którzy potrafią skutecznie zidentyfikować potrzeby Twojej firmy i dostosować strategię marketingową do nich.
W Digital Heart do każdego z klientów podchodzimy indywidualnie, uwzględniając bieżące cele danego biznesu. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak może wyglądać taka współpraca w przypadku Twojej firmy, skontaktuj się z nami! Podczas darmowej konsultacji Ty dowiesz się, jak działamy, a my poznamy lepiej Twój biznes, a potem wspólnie przeanalizujemy potrzeby Twojej marki i określimy możliwe etapy jej rozwoju.