Zastanawiasz się, co zrobić, żeby Twoja tegoroczna kampania na Black Friday przyniosła realne korzyści w biznesie? I dobrze! Jeśli chcesz zobaczyć efekty, nie wystarczy jedynie obniżyć ceny i przygotować ładną grafikę. To czas, w którym rynek eksploduje promocjami, dlatego ważne jest, aby uchwycić i zatrzymać uwagę klienta aż do zakupu. Jak zadbać o dobre doświadczenia klientów i przeprowadzić Black Friday z sukcesem? O tych 6 aspektach nie możesz zapomnieć podczas tegorocznych przygotowań!

1. Zwiększenie możliwości magazynu i wczesne zamówienia

Głównym celem Black Friday jest oczywiście zwiększenie sprzedaży, ale pamiętaj, że wzrost liczby zamówień może przeciążyć Twój magazyn, przyzwyczajony do pracy w innym tempie. Dlatego jeśli zajmujesz się sprzedażą fizycznych produktów, odpowiednio wcześniej oszacuj, ile miejsca na obsłużenie dodatkowego towaru masz u siebie. Przed rozpoczęciem kampanii warto ocenić swoje możliwości magazynowe i zwiększyć ich potencjał tam, gdzie to możliwe.

Wczesne zamówienie towaru to także klucz do sukcesu. Biorąc pod uwagę wzmożony ruch w okresie Black Friday, niezwykle istotne jest zadbanie o zapasy na czas. Skontaktuj się z dostawcami i zamów niezbędne produkty wcześniej, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, gdy w środku kampanii trzeba będzie wstrzymać sprzedaż ze względu na braki towarowe.

YouTube video

2. Klamra Black Friday – wymyśl temat przewodni

Wyróżnij się pośród konkurencji, która również stara się przyciągnąć uwagę klientów w czasie Black Friday. Kluczowym elementem, który pomoże Ci wybić się na tle konkurencji podczas Black Friday, jest tworzenie i opowiadanie dobrej historii związanej z tematem przewodnim Twojej kampanii. Przemyślane i spójne narracje mają ogromną siłę oddziaływania na ludzkie emocje i podświadomość. Wybór odpowiedniego motywu, który odzwierciedla charakter Twojej marki, umożliwi Ci skupienie uwagi klientów na tym, co Twoja firma ma do zaoferowania, zamiast tylko na samej obniżce cen.

W momencie, gdy większość firm ogranicza się jedynie do trywialnego hasła “Promocja Black Friday”, Ty możesz podjąć kreatywną decyzję i zbudować historię, która zainspiruje i zaciekawi Twoją grupę docelową. Może to być opowieść o założycielach Twojej firmy, ich pasji i marzeniach, które doprowadziły do powstania unikalnego asortymentu. Możesz też stworzyć narrację wokół misji Twojej marki, skupiając się na wartościach, jakie pragniesz przekazać klientom za pośrednictwem swoich produktów. Budowanie dobrej historii pozwoli Ci zbudować silniejszą więź z klientami, co w efekcie przyczyni się do zwiększenia lojalności i zaangażowania wokół Twojej marki.

W związku z tym na czas black fridayowej kampanii możesz przygotować charakterystyczną, zapadającą w pamięć oprawę graficzną materiałów promocyjnych (spójną na strony www, maili oraz kanałów w social mediach), nawiązując do wybranego tematu przewodniego. Dobrym pomysłem będzie również wykorzystanie gier słownych lub sloganów, które w zabawny sposób zwrócą uwagę Twoich odbiorców.

3. Spraw, że będzie na co czekać

Dobry marketing opiera się na budowaniu emocji wokół produktów i wydarzeń. Wykorzystaj ten mechanizm również w przypadku Black Friday. Zaczynając od kilku tygodni przed dniem promocji, zacznij budować napięcie i wyczekiwanie u swoich klientów. Wykorzystaj social media, newslettery i kampanie reklamowe, aby zapowiadać nadchodzące promocje, nowości i wyjątkowe okazje. Już wtedy zacznij wykorzystywać nawiązania do tematu przewodniego i z czasem ujawniaj coraz więcej szczegółów oferty dostępnej tylko w czasie Black Friday. 

Pomocna będzie tutaj segmentacja Twoich grup odbiorców: dla nowych użytkowników odwiedzających stronę zaproponuj zapisanie się do newslettera, aby otrzymali stosowne powiadomienia o starcie super okazji; dla klientów u progu zakupu stwórz komunikację opartą na budowaniu oczekiwania, a dla stałych klientów i VIPów stwórz specjalne oferty dostępne przed wszystkimi.

YouTube video

4. Przygotuj spersonalizowane oferty

A jeśli mowa o segmentacji… Wykorzystaj wcześniej zebrane dane analityczne i dopasuj ofertę na Black Friday do  preferencji zakupowych Twoich klientów. Spersonalizowane oferty mają nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także umożliwić Ci budowanie trwałych relacji z klientami. Klienci oczekują, że marka będzie rozumiała ich potrzeby i dostarczała wartościowe produkty lub usługi wtedy, kiedy tego potrzebują. Przygotowanie specjalnych rabatów czy pakietów produktów, które idealnie odpowiadają ich indywidualnym preferencjom, daje poczucie docenienia i zaangażowania, co przekłada się na lojalność wobec marki.

Spersonalizowane oferty na Black Friday możesz kierować do swoich klientom za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak e-maile, SMS-y czy powiadomienia na stronie internetowej. Zadbaj o przygotowanie takiego komunikatu, który wzbudzi zainteresowanie i zachęci do zakupu. Pamiętaj, że obecnie spersonalizowane podejście do klientów jest kluczem do sukcesu, zarówno podczas Black Friday, jak i w codziennej działalności handlowej.

YouTube video

5. Wykorzystaj potencjał społeczności online

Podczas promowania ofert na Black Friday nie zapominaj o potędze social mediów. Wykorzystaj fakt, że Twoi klienci spędzają tam dużo czasu i wymyśl sposób na zaangażowanie ich w kampanię. Możesz zorganizować konkurs, przygotować quiz, a także publikować teasery dotyczące nadchodzących promocji. Zachęcaj do udostępniania i oznaczania znajomych, aby zwiększyć zasięg Twoich postów – ale pamiętaj, dobierz formę komunikacji ze społecznością zgodnie z ich preferencjami

Jeśli zastanawiasz się nad współpracą influencerską, zaplanowanie takich działań w okolicach Black Friday jest dobrym pomysłem. Dzięki nagłośnieniu swojej kampanii na innych, dużych kontach, możesz dotrzeć do nowej grupy odbiorców w momencie, kiedy masz do zaoferowania jedną z najkorzystniejszych ofert w roku.

6. Zadbaj o obsługę klienta

W okresie Black Friday ruch na Twojej stronie internetowej znacząco wzrośnie. Pamiętaj, że klienci oczekują szybkiej i profesjonalnej obsługi. Upewnij się, że Twój zespół jest odpowiednio przygotowany do pracy podczas tego intensywnego okresu. Szybkie odpowiedzi na pytania klientów, rozwiązywanie problemów z płatnościami na bieżąco oraz krótki czas wysyłki – to elementy, które z pewnością zostaną docenione przez Twoich klientów. Zanim zacznie się black fridayowe szaleństwo, sprawdź też, jak działa Twoja strona www. Jeśli trzeba, przyspiesz czas ładowania, popraw nieaktualne linki, wyróżnij graficznie kluczowe produkty/usługi – jednym słowem: zadbaj o to, by kupowanie na Twojej stronie było jak najłatwiejsze.

Black Friday to bez wątpienia czas ogromnych możliwości, ale także wyzwań. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie i strategiczne podejście do kampanii. Jeśli jeszcze nie masz za dużego doświadczenia w tak dużych kampaniach, zajrzyj do naszej checklisty – tu zebraliśmy krok po kroku wszystkie etapy przygotowania dużej akcji sezonowej.